Er zijn van die periodes in je leven dat er zoveel tegelijk op je af komt, dat je je overweldigd voelt. De stress is, bewust of onbewust, voelbaar in je lijf en voor je omgeving misschien wel merkbaar in je stemming. Je wordt wat stiller of bent sneller geprikkeld, emoties gaan hun gang met je. Je weet niet meer goed wat je nu eigenlijk wilt en wat je moet doen en raakt het overzicht kwijt. Herkenbaar? Voor mij wel! Dat is de reden dat het op deze site een tijdje wat stil is geweest. Onderstaande tips hebben mij geholpen om de grip weer terug te krijgen. Kijk er eens naar, er staan waardevolle punten op die jou misschien ook helpen in tijden van stress, spanning en/of onzekerheid:

1 – ontspan je schouders; trek ze eens bewust op tot aan je oren en laat ze dan naar beneden vallen. Je zult verbaasd zijn hoe gespannen ze zijn en hoe heerlijk het is om ze zo bewust te laten zakken! Je kunt het effect hiervan zelfs door je hele lijf heen voelen. Opeens merk je dat andere delen ook meer gespannen zijn dan je zou willen. Kijk eens of je een manier kunt vinden om je hele lichaam toe te staan om te ontspannen. Weet je, grappig genoeg is het enige dat je hier werkelijk voor hoeft te doen, jezelf overgeven aan de spanning en er niets aan willen veranderen. Je lijf en de emotie volledig verwelkomen en de ruimte geven. Als je niet hoeft te vechten of je best hoeft te doen om te ontspannen, blijkt het opeens gewoon vanzelf te gaan!

2 – adem 3 x diep in en uit; in door je neus en uit door je mond. Neem de tijd, adem in gedachten ontspanning in en adem stress en overbodige spanningen uit. Volg je adem en voel hoe de zuurstof tot in je tenen je cellen opvult. Voel dan ook hoe je cellen als het ware tot leven komen, wakker worden geschud en beginnen te tintelen. Neem een paar keer per dag even de tijd om zo bewust te ademen en je lijf je boosten. Echt waar, het helpt!

3 – verbind je met ‘waarom’; vraag jezelf af waarom je doet wat je doet. Heeft het zin en is het belangrijk voor je? Dan vind je de energie om nog even door te zetten. Is iets belastend voor je en slurpt het energie? Vraag je dan af waarom je er nog mee verbonden blijft en wat jij nodig hebt om los te laten. In mijn eigen ervaring is het meestal niet iets of iemand anders die vasthoudt aan mij, maar ben ik degene die vasthoudt aan iets of iemand en veroorzaak ik daardoor stress bij mezelf. Soms een pijnlijke bewustwording, dat geef ik toe. Aan de andere kant geeft het mij dus ook de mogelijkheid om te onderzoeken wat maakt dat ik vast blijf houden. Eerlijk is eerlijk, vaak komt daar op de een of andere manier angst bij om de hoek. Angst om los te laten, angst voor het onbekende, angst om niet goed genoeg te zijn, angst om alleen over te blijven, angst om in de steek gelaten te worden, angst om er niet meer bij te horen….. zo kan ik er nog heel veel meer opnoemen. En zo houdt angst je ongemerkt in een verstikkende greep. Wat zou er gebeuren als je de angst volledig zou erkennen en je jezelf toe zou staan om dit gewoon te voelen? Welke overtuigingen zitten daar dan weer onder? Wat ben jij over jezelf en de wereld om je heen gaan geloven? Kloppen jouw overtuigingen wel en passen ze nog bij jou in dit moment? Of ben je klaar om ze los te laten en te onderzoeken wat het leven nog meer te bieden heeft? Zou zomaar een mooie ingang kunnen zijn voor een dieper proces, bijvoorbeeld in de vorm van een Journey. 

4 – top-3 prioriteiten lijst; hoe je het ook wendt of keert, er is altijd nog wel iets te doen. Nooit is alles af, zelfs op de laatste dag van je leven niet. Maak aan het begin van de week een top-3 prioriteitenlijst met daarop de 3 punten die je in de komende week echt af wilt hebben. Natuurlijk kun je ook een top-3 per dag maken, per maand, wat voor jou fijn is. Hou het overzichtelijk en streep af wat klaar is. Er komen altijd wel nieuwe taken bij, dus hoe heerlijk is het om ook iets weg te kunnen strepen. Mij geeft het in ieder geval altijd een enorm gevoel van opluchting!

5 – neem een pauze; hoe meer druk je voelt, hoe meer stress je ervaart en hoe minder tijd je hebt, hoe belangrijker het wordt om een pauze te nemen. Doe dat dan ook echt. Stop met waar je mee bezig bent en ga iets anders doen. Ga naar buiten, ga wandelen in de natuur (met of zonder hond), adem bewust frisse lucht in (zie punt 2  ) en gun jezelf de tijd om even iets heel anders te doen. Neem een hele dag vrij, ga naar de sauna , koffie drinken met vriendinnen, koop iets leuks voor jezelf. Gun jezelf in ieder geval een moment om iets te doen waar jij ontspanning in vindt en wat niks te maken heeft met de taak die je nog moet volbrengen. Het mooiste is om elke dag voldoende pauze in te plannen, om te voorkomen dat de stress te hoog oploopt!

6 – ga wandelen; dat kun je heerlijk doen in je pauze (punt 5) en ook nog eens combineren met je ademhaling (punt 2). Heerlijk efficiënt, daar hou ik ook van, haha!

7 – pas je schema aan; in mijn ervaring kosten taken die ik wil doen altijd meer tijd dan ik verwacht. Plan dus sowieso meer tijd in dan je denkt nodig te hebben én plan bovendien ook je pauzes daarbij in! Kom je tot de conclusie dat je schema niet haalbaar is en teveel stress oplevert; neem jezelf de ruimte om je schema aan te passen! Het is jouw leven, jouw agenda, jij bepaalt! Durf NEE te zeggen tegen iets wat niet goed voelt, durf JA te zeggen tegen jezelf. Toegegeven, als je daarmee aan de slag gaat kan dat in het begin ook spannend zijn en dus wat stress opleveren. Zie dat dan eens als positieve stress van iets nieuws uitproberen en ga ervoor!  

8 – vraag om hulp; je hoeft niet alles zelf te doen. Er is vast wel eens iemand geweest die om jouw hulp heeft gevraagd. Wat dacht je toen? En wat heb je gedaan? In de meeste gevallen heb je geen moment getwijfeld en geholpen, of niet? Hoe voelde het om iets voor een ander te kunnen betekenen? Fijn toch! Dus waarom zou jij dan alles in je eentje moeten doen? Hulp vragen is een teken van kracht en moed. Daarbij geef je een ander de mogelijkheid om jou te helpen en die voelt zich daar dan ook fijn over! Ontdek maar eens hoeveel mensen bereid zijn om jou bij te staan en te helpen met wat het dan ook is waar je hulp bij nodig hebt! Het zou je zomaar eens kunnen verbazen en dichter bij elkaar kunnen brengen. Superfijn!

En tot slot; onthoudt dat jij hier zonder twijfel mee om kunt gaan! Je hebt het in je om al deze punten op jouw manier vorm te geven, op een manier die perfect bij jou past. En loop je ergens vast of herken je een patroon waar je zelf niet doorheen komt? Bel mij dan, vul het contactformulier in of mail naar claudia@souldoulalimburg.nl en maak een afspraak! Ik weet als geen ander hoe het is om te worstelen en heb ook geleerd om hulp te vragen en niet alles alleen te hoeven doen. Blijft een puntje van aandacht, ook voor mij. Juist daarom weet ik precies wat er allemaal mogelijk is om verder te komen! Ook voor jou!

Nieuwsgierig of dit ook iets voor jou is, maar wil je eerst wat meer informatie of heb je nog vragen? Maak nu een afspraak voor een gratis telefonische inzichtsessie van 20 minuten en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.

 

Je bent van harte welkom!